تفاوت بین فروش مستقیم،طرح گردهمایی و بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیک
تفاوت بین فروش مستقیم،طرح گردهمایی و بازاریابی شبکه ای چیست؟
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:44 | بازدید : 575 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

تفاوت بین فروش مستقیم،طرح گردهمایی و بازاریابی شبکه ای چیست؟

فروش مستقیم

یک فروشنده مستقیم عموما تحت عنوان یک پیمانکار مستقل عمل می کند و درآمدش بر پایه فروش محصولات و خدمات شرکت می باشد. این شخص سفارشات را در شرکت ثبت می کند و شرکت محصولات را مستقیما به دست مصرف کننده نهایی می رساند. معمولا احتیاجی به انبار کردن محصولات توسط توزیع کننده نمی باشد مگر در مواردی که قصد برگزاری نمایشگاه محصولات را داشته باشد.عموما در شرکت های فروش مستقیم درصدی از محصولات فروخته شده نیز تحت عنوان کمیسیون و پاداش به توزیع کننده پرداخت می شود.

اغلب محصولات که به طور مستقیم به فروش می رسند نیاز به سطح بالایی از آموزش و اطلاعات در رابطه با آنها می باشد تا از این اطلاعات به عنوان تکنیک های فروش استفاده شود. برخی از محصولات سیستم فروش مستقیم غیر مصرفی می باشند مانند بیمه و محصولات دارویی؛ منظور از محصولات مصرفی محصولاتی می باشد که در طی یک سال حداقل چهار بار و بیشتر فروش آنها تجدید شود.

بیشتر افرادی که فروش مستقیم را تجربه کرده اند دوست دارند در این زمینه حرفه ای شوند و تعداد زیادی از آنها آنرا به عنوان شغل انتخاب و تمام وقت روی آن کار می کنند به هر حال تعداد زیادی هم هستند که آنرا به عنوان شغل پاره وقت انتخاب می کنند.

طرح گردهمایی؛نام دیگر "میزبان" (Party Plan)

در کشور آمریکا تعداد زنانی که تاکنون در هیچ نمایش خانگی محصولات یک شرکت حضور نیافته باشند بسیار اندک است. نمایش خانگی محصولاتی نظیر محصولات آشپزخانه، لوازم منزل و .....

فهم فروش محصولات از طریق طرح "گردهمایی" بسیار ساده می باشد. طرح معمولی فروش مستقیم با این طرح، دو تمایز قابل توجه وجود دارد. در این طرح کانال توزیع ساده شده است به این علت که محصولات مستقیما از تولید کننده به میزبان گردهمایی و دوستانش می رسد. در این میان میزبان از امتیازاتی همچون دریافت هدیه، پول نقد و اعتبار در هنگام خرید محصولات شخصی اش از شرکت برخوردار می باشد. شروع و کامل شدن این سیکل توسط نماینده فروش مستقل صورت می گیرد، کسی که در روند خرده فروشی محصولات در مراسم سرعت ایجاد می کند.

بیشتر محصولاتی که از طریق این طرح ارائه می شوند باید از نظر کیفیت بالا و از نظر قیمت پایین باشند و همچنین از قابلیت به نمایش گذاشتن بالایی برخوردار باشد. نمایندگان مستقل، معرفی گروهی محصولات را بر پایه تبلیغ شفاهی در کنار ایجاد وفاداری به نام شرکت و برند، همراه با توسعه و گسترش درخواست محصولات شرکت انجام می دهند. تشویق دوباره حاضران برای شرکت در گردهمایی بعدی و سخت بودن ایجاد انگیزه در آنها برای شرکت در مراسم های آینده، انتقادی است که به رشد این طرح وارد می کنند. البته این مشکل با معرفی محصولات جدید و تخفیف های بیشتر به مشتری های گذشته قابل رفع است. ایجاد اطمینان به حاضران از داشتن لحظات خوب و جذاب در کنار نمایش محصولات از مهمترین نکات در رفع مشکل اشاره شده می باشد. نماینده فروش همچنین از این گردهمایی می تواند در راستای انتخاب فرد دیگری به عنوان میزبان در جلسات بعدی استفاده کند. آنها همچنین می توانند افرادی که تمایل دارند به عضویت گروه خود درآورند که در اکثر موارد این شخص خود میزبان می باشد. این طرح در جذب افراد بسیار قدرتمندتر از فروش مستقیم می باشد ولی در مقایسه با طرح بازاریابی چند سطحی از تهاجم کمتری برخوردار است.

در هر حال در این طرح بیشتر درآمد از فروش مستقیم محصولات به حاضران در گردهمایی حاصل می شود. در گذشته شرکتهایی که با این طرح فعالیت می کردند ، فروش مستقیم خود را با یک طرح بازپرداخت تک لایه ترکیب می کردند اما امروزه این شرکت ها طرح خود را با یک طرح فروش چند سطحی ترکیب می کنند.

 

طرح بازاریابی چند سطحی

فروشی که از این طرح ناشی می شود میلیارد ها دلار می باشد. براساس گزارش انجمن فروش مستقیم، آمار فروش از این طریق در سرتاسر دنیا بالغ بر 120 میلیارد دلار می باشد. امروزه برای فروش هر محصول مصرفی می توان از این کانال برای توزیع استفاده کرد. امروزه افراد بسیاری در سطح بالای کارآفرینی و سطوح حرفه ای دیگر وجود دارند که انگیزه پیدا می کنند در این طرح تجارت شخصی خود را بنا نهند.

از طریق MLM که امروزه نتورک مارکتینگ نیز نامیده می شود، پروسه فروش مستقیم می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. از یک فردی که به عنوان اسپانسر و آموزش دهنده قرار دارد به فردی دیگر. نتیجه این طرح می تواند ایجاد درامد بالایی از فروش گروه برای شخص باشد. این طرح می تواند همانند یک محرک بسیار قوی موجب ایجاد یک رشد هندسی در حجم فروش در مقادیر بسیار بالا شود.

به طور ساده پول هایی که صرف هزینه های گزاف تبلیغات می شود، به صورت کمیسیون و پاداش به نمایندگان فروش داده شود

در پایان...

بسیاری از نمایندگان فروش به طور پاره وقت در یکی از این طرح ها مشغول به فعالیت می شوند بدین صورت در حالی که مشغول به شغل تمام وقت خود می باشد این کار را به عنوان راه کسب درآمد دوم انتخاب می کند. سرانجام زمانیکه درآمد کار پاره وقت به اندازه ای برسد که بتواند روی آن برنامه ریزی های مالی انجام دهد، می تواند به طور تمام وقت در یکی از این سه طرح مشغول به فعالیت شود.



موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


تبادل لینک هوشمند





آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 85
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 9
:: بازدید ماه : 560
:: بازدید سال : 1794
:: بازدید کلی : 27542